Разхвърляй бюрото си: 5 съвета за ново начало в стария офис

Наталия Иванова

Няма нищо по-трагично от това да се върнеш след отпуск в офиса. 

Чао, плажове! Довиждане, вълни! Лятното щастие бързо бива заменено от есенната меланхолия, причинена от гледката на бюрото ти и мисълта за всички задачи, които те очакват там.

Тази задушаваща осемчасова връзка обаче може да не е толкова токсична, ако решиш да приемеш нашата вариация на една мъдра поговорка: „Нов комфорт със старо бюро става“.

Харесваш го подредено? Хаосът е твоето нещо? Във всеки случай може би това завръщане след отпуск е моментът да преосмислиш пространството, където прекарваш работните си дни.

Защо най-накрая не изхвърлиш онази камара от хартия, която се накланя все повече и повече като кулата в Пиза в ъгъла на бюрото? Защо не облепиш монитора със стикери, които да ти напомнят за онова, което все забравяш (да си взимаш 5-минутка почивка например)? 

А какво ще кажеш за едно кактусче, а?

ОК, нека първо оптимизираме всички наши идеи, останалото е в твои ръце. И няма да се плашиш – отпуск пак ще има. Дотогава се радвай на едно ново начало в стария офис, като със замах приложиш ето тези предложения:

Нека бъде светлина

Започваме в стил Captain Obvious, но сериозно – допускаш ли достатъчно лъчи да стигат до клавиатурата и работния ти амбианс? 

Звучи просто, но е важно: колкото по-осветено е работното ти кътче, толкова по-малко стресираш очите си, следователно не те боли глава и си тръгваш не по-малко свеж от краставичка.

По-възрастните хора или тези с увредено зрение се нуждаят от по-висок лукс (lx е мерната единица за осветеност, да не се бърка с другото понятие), тоест между 750 и 1500, а по-младите с ярко зрение – от около 500. Това не значи, че трябва светлината да ти пречи да виждаш, но когато слънцето не свети от страната на прозореца ти, дръж щорите отворени – пак ще помогне. 

Ако не е достатъчно, значи е време ти и бюрото ти да си намерите ново място в офиса, дори това да изисква целите ти способности за убеждаване в разговор с ръководството. В случай, че шефът те попита как ти е хрумнало да искаш да се местиш на по-светло, покажи му статията ни.

А ти, скъпи ръководителю, бъди готин шеф! Нека бъде светлина!

Вдъхни малко живот на бюрото си. Буквално 

Всеки ден подминаваш десетки кактуси и сукуленти, които жално наблюдават улицата от някой цветарски магазин. Не го мисли толкова – грабни един за офиса.

Изследванe нa Ексетърския университет (не се спират с изследванията, да) сочи, че идеята е добра: както всяко растение, и те поемат въглероден диоксид, което може да ти спести главоболието, следователно подобряват качеството на въздуха и не се нуждаят от толкова страстно поливане, както други видове. 

Нещо повече: повишават продуктивността с 15%! Каквото и да значи това…

Да не говорим колко са симпатични. Само че един кактус пролет не прави, затова трябва да зарибиш и колегите. 

И тъй като споменахме “поливане” и “главоболие”, някъде там, до кактуса, задължително трябва да има място и чашата или бутилката ти с вода, защото ти не си кактус и трябва по-често да отпиваш по няколко глътки. 

Разхвърляно бюро – разхвърлян ум. На какво тогава е признак празното бюро?

Според lifehacker.com това са думи на Айнщайн. Цитатите в интернет обаче са хлъзгава тема, подобно на това как различните хора разбират по различен начин що е то “подредено”.

Във всички случаи може би е добре да се замислиш за това дали излишните неща на бюрото ти не оказват негативно влияние върху способността ти да се фокусираш и да обработваш информация.

Според невролозите в Пристънския университет обектите в полезрението ти се състезават непрекъснато за твоето внимание (ах, тези коварни бележници и тефтери!), което всъщност повишава и стреса.

Уви обаче, не е и чак толкова лесно да изхвърлиш всички нещица наоколо, а и не е необходимо. Нещо повече – според други изследователи – този път от Йейл – областта на мозъка, свързана с болката, се активира, когато изхвърляш нещо, към което си привързан (още говорим за предмети, да не си помислиш друго). 

Звучи като порочен кръг, но как да излезеш? 

Всъщност има три основни правила, към които трябва да се придържаш: наложи си ограничения (максимален брой неща, които държиш на бюрото си), определи конкретно пространство за хаос (колкото по-малко място за бъркотия, толкова по-малко бъркотия) и не на последно място – всеки месец прави преоценка и се разделяй с нещата, без които със сигурност можеш.

Твоето бюро – твоята крепост

С две думи: персонализирай го! Снимка на любими хора (или животни), картина, която харесваш, ваза от вкъщи, пълна с цветя. В труден ден на работа е добре да има нещо твое си там, което да ти напомня, че ще преодолееш трудностите и има живот и отвъд напрежението. 

Можеш и да си го напишеш, ако имаш нужда – така наречените sticky notes могат да са полезни да подредиш задачите си, но разнообразявай с послание към самия себе си, които си писал спокоен. 

Така например след „Обади се на…“, сложи бележка, на която пише: „Хей, този уикенд си на екскурзия, помниш ли?“. Всичко ще е наред. 

Не подценявай почивката

Сериозно: и без проучвания (но все пак е пълно с такива, както видяхме) е ясно, че мозъкът понижава капацитета и възможностите си, когато е натоварен със задачи нонстоп. Както “Форбс” пише, нагласата „работи здраво и ще успееш“ всъщност далеч не е толкова ефективна. 

Да се заковеш за бюрото и да пропуснеш обедната почивка не е рецепта за успех, а за бедствие. 

Важно е да си отдъхваш, колкото важно е и да си постоянно хидратиран и да зареждащ тялото си с необходимите му минерали, за да можеш да се справяш с всяко работно предизвикателство.

Друго скорошно изследване (последно, обещаваме) твърди, че част от нас се притесняват, че ако станат от стола, без другите да са го направили, шефът им ще реши, че са мързеливи, а колегите ще ги осъдят. Така се чувстваш и ти? Може би е време за един по-сериозен разговор в офиса. 

Преди всичко бюрото ти ще изглежда добре, ако се научиш кога да го оставяш за малко.