Вечерята: 3 ултра свежи идеи за заети хора

Петър Иванов

Вечер след работа… На кого му се готви точно в този момент? Особено пък нещо полезно, питателно и свежо. Не и на теб, нали? Я по-добре отново да поръчаш една пица. А после нищо чудно, че с доставчика вече си говорите на малки имена.

Но стига! Грижата за собствения организъм не е нещо, което спира, само защото след дълъг ден те е налегнал бича на 21. век – мързелът. 

Напротив, именно вечер имаш най-голяма нужда от енергията, която порция здравословна храна може да ти даде, за да възстановиш изразходваното през онези 8+ часа в офиса. А и не е като да няма достатъчно лесни и бързи алтернативи, които безпроблемно да си приготвиш, вместо отново да харчиш пари за готова храна. 

Пийни чаша студена (и минерална) вода и запретвай ръкави! 

Говорим за ястия, които ти отнемат има-няма половин час – време, което ще ти помогне, освен всичко друго, да се отърсиш от целия стрес, натрупан в работата, по време на задръстванията или в гъчканицата в градския транспорт. 

Не изискваме да си някой мастит шеф (макар че можеш да повикаш като Гордън Рамзи, докато готвиш, ако ще ти олекне). Напротив, рецептите, които ти предлагаме, са подходящи дори за хора, които по рождение са с по две леви ръце. 

Казваме го от опит. 

1. Питателна салата с риба тон

По-просто от това, здраве му кажи! Освен това наяжда и най-гладните, а на всичкото отгоре е и вкусна. Рибата винаги се препоръчва като една от добрите възможности за вечеря. Допълнително с това експертите казват никога да не прекаляваме с калориите на това последно (по принцип) ядене за деня, така че салатата е повече от чудесен избор. 

Ключов момент тук е архитектурата на въпросната салата, така че си води бележки. Имаме няколко основни компонента – протеин (риба тон, пилешко – хем леко, хем хранително); нещо листно (което да придаде усещане за обем в чинията и чисто визуално да те накара да се чувстваш, че си ял), нещо с допълнителна хранителна стойност – мазнини или някакъв лек въглехидрат (ядки, семки, царевица, булгур, кротони) и свежи зеленчуци, които да добавят вкусовия завършек. И дресинг, разбира се.

В този случай ти предлагаме да заложиш на салата с риба тон и царевица, защото комбинацията е проста, лесна и винаги работеща. За 4 порции се нуждаеш от 2 зелени салати, 2 консерви риба тон, 150-200 грама царевица от консерва, десетина чери доматa, 1 краставица, зехтин (ако си по-голям непукист, можеш да използваш този, в който е киснала рибата), сокът от 1 лимон и сол на вкус. 

Начин на приготвяне: Режеш, каквото има да се нареже, и объркваш всичко много добре. После (си) сервираш. Не е сложно, да.

Винаги можеш да смениш някой от продуктите с нещо по твой вкус, ако предложеният вариант не ти допада. Искат се само смелост и фантазия! А ако не се получи, следващият път ще знаеш. 

2. Пилешко с броколи

Добре, това може да отнеме малко повече от половин час, но не чак толкова много. Тъкмо можеш да го комбинираш със слушане на подкаста, за който все не ти стига време, докато се прибираш. 

Комбинацията пилешко с броколи е перфектен пример за добра, стабилна и полезна за теб (и семейството ти) вечеря. Това, което ти трябва само, е една приставка за готвене на пара и добро желание. 

За рецептата ще са ти необходими половин килограм бяло пилешко месо, една глава броколи (около 500-600 гр), 1 по-голям морков, 2-3 супени лъжици квасена сметана, сол, черен пипер и малко мазнина. 

Месото се реже на кубчета и се пуска в дълбока тенджера със студена подсолена вода, която се поставя на котлона да заври. Върху тенджерата поставяш приставката за готвене на пара и в нея слагаш нарязаните на розички броколи и нарязания на шайби морков. Тези зеленчуци реално започват да се готвят, когато водата заври. На броколите ще им трябват около 5 минути на парата, така че когато видиш, че започват да омекват, ги махаш от огъня. На месото, което е във водата, ще му трябва още малко, за да е почти готово.

Месото, броколите и морковите след това слагаш заедно и за малко в загрят тиган с малко мазнина в него. Добавяш квасената сметана. Разбъркваш хубаво, добавяш сол, черен пипер и евентуално някоя друга подправка по твой вкус. Оставяш течността да се поизвари, докато не се получи приятна, гъста консистенция. Целта е броколите да са още леко хрупкави, а месото да е меко и сочно. 

Разбира се, можеш да пропуснеш частта със сметаната, а броколите и месото да подправиш с малко зехтин, лимонов сок и сол – така също стават чудесни.  

3. Салата с пилешко и авокадо

Още самото име говори за хранителна бомба, която да те държи сит цяла вечер, без да ти се налага да ставаш за среднощна гузна екскурзия до хладилника. Пилешкото е протеин, а авокадото дава едни от най-полезните мазнини на организма, от които той да черпи енергия. Добавете към това домати, малко зелен лук и някоя и друга маслина, и резултатът става адски вкусен. 

За целта са ти нужни 500 гр пилешки гърди, 4-5 авокадота, 2 домата, връзка пресен зелен лук, 100 гр маслини, малко зехтин, сокът от половин лимон, сол и връзка магданоз. 

Пилешкото се нарязва на парчета и се вари за около 15 минути (след като водата заври, нали… Знаеш си сигурно, но да ти кажем). През това време авокадото го режеш на средно големи кубчета, доматите също, лука и магданоза – на ситно. 

Цялата тази нарязана витаминозна смес слагаш в една голяма купа, заливаш със зехтина, лимоновия сок, добавяш сол на вкус и разхвърляш маслините, както са с костилките. Можеш да се изхитриш и да използва онези безумно вкусни зелени маслини с аншоа – пак ще се получи. Накрая разбъркваш смело и се местиш на масата, дивана, леглото – където традиционно хапваш. 

Може да добавиш чаша бяло вино за разкош. А ако ти предстои важен ден, само минерална вода, за да си достатъчно свеж на следващия ден и готов за всяка порция нерви и неприятности, която той може да ти поднесе. 

Тези минути в кухнята си струват, повярвай ни. Най-малкото, за да си дадеш време само за себе си и да разкараш цялото натрупано напрежение, докато се мотаеш в кухнята.