Витамините, които без вода не могат

Снежана Мечева

Витамини, витамини, витамини… Така можем да продължим до 14 – защото точно толкова са есенциалните за телата ни витамина. А десет от тях, точно като теб, не могат без вода. Като в случая „не могат“ означава, че няма да си свършат работа за организма ти.

Заради пълната им зависимост от водата, десетте витамина се наричат водоразтворими. Само за инфо, от останалите четири – мастноразтворимите (А, D, E, K), трупаме запаси в мастните тъкани.

В десетката на водноразтворимите влизат осем от група В и витамин С. Всички те се абсорбират лесно директно в кръвта при храносмилането. Причината: тялото се състои от голям процент вода, която им помага да „доплуват“ до всяка негова точка.

Много е трудно да предозираш с тях, защото излишното количество се изхвърля бързо и лесно с урината. Единственият недостатък на десетката е, че няма как да си ги складираш, а трябва да си ги набавяш ежедневно. Това обаче е лесна работа с разнообразно и балансирано хранене, но задължително и правилна хидратация.

Витамините от група В действат като коензими – помагат на своите другарчета ензимите, за да се случат едни химични реакции. Те са и главното действащо лице в куп важни процеси в твоето тяло, повечето от които се случват в него и точно в този момент.

А без В витамините си буквално за никъде – те ръководят производството на енергия, обмяната на веществата, правилното функциониране на нервната система. Ако не си по здравословното хранене и не си ги набавяш редовно, не се чуди защо са ти паднали батериите и нещо работата не върви.

Витамин В1 е един от виновниците храната, която ядеш, да ти дава енергия. В някои храни просто си го има, а в други се добавя допълнително. Хапваш си свинско, бобови, риба и зърнени култури, и нямаш проблем с него.

На В2 разчитат нервната и имунната система. Храносмилането е на 6, броят на червните кръвни телца е на макс, та дори и виждаш по-добре. Зелени зеленчуци, бадеми, орехи, фъстъци, риба, яйца, месо – всички те ти го набавят.

В3 въобще не е тройкаджията на десетката, защото ти дава прилив на енергия, пък даже и те прави по-красив. Вероятно си го срещал като ниацинамид в някои козметични продукти, а с месото и рибата си осигуряваш и вътрешен прием за двоен ефект.

Витамин B5 също обича да се дегизира под друго име в бюти средите. Там може да е пантотенова киселина, но се среща и в почти всяка храна. Този малък магьосник превръща мазнините и захаридите в енергия, гради усърдно нови клетки и гони стреса надалече.

На В6 можем да пишем само „Отличен“ 6 – за всеки по една единица, че тук са не едно, а шест съединения, които едно без друго не могат. Не можеш и ти без тях, защото и те зареждат с енергия.

В длъжностната му характеристика на В6 пише още, че участва в метаболизма на аминокиселини, както и в образуването на червени кръвни клетки – все отговорни задачи. А най-лесно ще си го набавиш чрез месото, където е в активна форма и само чака да влезе в действие.

В7 е познат още като биотин – един от витамините на красотата, от които твоите кожа, коса и нокти се нуждаят. Но не са само те, защото подпомага нервната система и е част от основни метаболитни процеси, като усвояването на макронутриенти. И понеже ти е важен, трябва често да наблягаш на яйцата, сьомгата, свинското и говеждото.

Витамин B8 ни е необходим, за да се чувстваме добре – и физически, и психически. По-известен като инозитол, той успешно се бори с депресията, паник атаките и безпокойството.

Като основен елемент на клетъчните мембрани, той стимулира разграждането на мазнините, намалява нивата на кръвната захар и участва активно в синтеза и действието на редица хормони. Набавяме си го лесно с куп растителни и животински продукти – яйца, мляко, черен дроб, цитруси, банани, житни култури и още други.

Витамин В9 е известен като фолиева киселина и погрешно се смята, че е важен само за бременните и дамите, които планират бременност.

Трябва ти и на теб, защото е от съществено значение за растежа на клетките, образуването на ДНК и метаболизма на аминокиселините. А без достатъчни количества може да се окажеш с неприятната диагноза анемия. Затова си хапвай често зелени зеленчуци, бобови култури, домати и морски дарове.

Завършваме обзора на В отбора с играча, който можем да сложим на поста капитан. Но Витамин В12е различен – от него може да имаш известни запаси, особено ако имаш и здрав черен дроб. Слави се и с най-сложната химична структура сред абсолютно всички витамини.

Сложна структура, сложна мисия. В12 те зарежда с енергия и стимулира мозъчната дейност, за да бъдеш най-добрата си версия. Това, което остава незабелязано пък, е, че изгражда червени кръвни клетки, подпомага нервната и имунната система и производството на ДНК.

Лошата новина обаче е за онези, които не консумират източника на В12 – животински продукти. Ако и ти си сред тях, добре е да го приемаш под друга форма, защо не и като напитка с добавка B12. 

И след всичките В войници, които си плуват спокойно във вода и правят чудеса в тялото, стигаме и до Негово величество витамин С. Най-популярният, най-консумираният и със сигурност един от най-важните. Да, дори и да не си болен.

Този всеотдаен антиоксидант е готов на всичко за теб. Пази клетките ти от оксидативния стрес, а теб – от този на ежедневието. Имунната система разчита на него за възстановителните процеси. Прави кръвоносните съдове по-еластични и може да има кръвоспиращ ефект – ако те мъчи пародонтоза например.

Витамин С е нагърбен и с важната задача да синтезира колагена, който изгражда съединителната тъкан и поддържа кожата млада и красива. Именно затова го откриваме във все повече козметични продукти. Знаеш си обаче как е най-лесно да си го набавиш – с много плодове и зеленчуци. И вода – защото тялото ти го иска!

Снимка: Unsplash